Dostát jeho očekáváním lze jen s pomocí moderních technologií. Ať již jde o vyhodnocování velkých dat, online participaci veřejnosti či kontakt s úřady přes mobilní aplikace – tyto nástroje městům poskytují řešení Microsoft CityNext, která jsou implementována v téměř sto osmdesáti metropolí po celém světě. Jakou inspiraci si z těchto projektů může vzít Praha?

Aktuální dopravní situaci, kulturní či sportovní akce nebo třeba plnění volebních slibů zastupitelstva, to vše netřeba hledat na deseti různých místech webu města či v médiích. V Barceloně jednoduchým způsobem vizualizují a dávají k nahlédnutí občanům informace, vytěžené analýzou obyčejně izolovaných databází pomocí nástrojů velkých dat.
Podobně může také Praha lépe spravovat svoje znalosti a otevřít je lidem, nejlépe s možností interakce reakce či podávání podnětů veřejnosti. Využití obrovských objemů dat, která vznikají při zajišťování veřejných služeb, se zvláště dobře uplatní v organizaci dopravy. Vždyť analýza „velkých dat“ mnohdy ukáže souvislosti, které ani celý tým urbanistů z dostupných informací jiným způsobem nevyčte.

Touto cestou šli v Manchesteru, kde spustili projekt na bázi technologií Microsoft, který usnadňuje pohyb městem díky aktuální analýze dopravní situace a její predikci s pomocí zpracování komplexních datových zdrojů. Jako příjemný vedlejší efekt zaznamenali i snížení výdajů na hromadnou dopravu a emisí. Také Helsinky pomocí Microsoftu optimalizovaly systém veřejné dopravy tak, že citelně omezily náklady na pohonné látky a zefektivnily nasazení lidských zdrojů.

I sociální sítě a mobilní aplikace lze využít k významnému zlepšení veřejných služeb. Projekt „Clean Street“ města Londýna umožňuje obyvatelům jednoduše poukázat na nepořádek nebo poškozený majetek. Aplikace se rychle stala velmi populární a podpořila zapojení občanů do veřejného života. Dovolila rychlejší a adresnější reakci města při odstraňování nepořádků, a zároveň snížila s tím spojené náklady.

Praze se tedy nabízí velmi široká paleta řešení, která současné technologie umožňují. Jen je třeba najít vůli, začít tyto nástroje využívat. Přinesou nejen efektivnější využívání zdrojů, ale i to, co většině občanů ve styku s veřejnou správou chybí nejvíce – uživatelskou přívětivost.